Waarom sporten bij CrossBox1107

Testimonials

We merken dat er steeds meer een gezellige community ontstaat bij CrososBox1107. Superleuk! 🤗 Om dit gevoel te versterken, willen we jullie eens wat vaker zelf aan het woord laten. Vanaf nu zullen we af en toe een leuke testimonial plaatsen, waarin jullie je ervaringen, gevoel en ideeën delen. STAY TUNED!

Testimonial Joyce

Waarom ben je gestart bij crossbox1107?Na mijn eerste kennismaking met crossfit was ik vrijwel meteen enthousiast. Ik had altijd veel last van rugklachten en wilde

Lees Meer »

Het belang van goede voeding en sport

Sport EN voeding: een combinatie die kan leiden tot resultaat. Met de nadruk op ‘kán’, want het is niet eenvoudig om sport en voeding op de juiste manier te combineren. Probeer maar eens op één dag EN te werken (of studeren) EN voldoende tijd door te brengen met je gezin, vrienden en familie EN te sporten. Als je dan ook nog gezond moet eten, is dat vaak hetgeen waar concessies op worden gedaan. En dat is zonde, want voor het verbeteren van je conditie, spiergroei en gewichtsverlies is de juiste voeding de basis. Voor de training, tijdens de training, maar zeker ook na de training.  

Welke voeding het beste is, is afhankelijk van je doel. Om jouw sportdoelen te behalen is het belangrijk dat je lichaam op de juiste manier gevoed wordt. Hierbij ligt de focus vooral op de hoeveelheid eiwitten, vetten en koolhydraten die je lichaam nodig heeft om het doel te bereiken. Koolhydraten doen dienst als energiebron. Eiwitten en vetten zorgen voor de aansturing van hormonen, voor spierbehoud/spiergroei en de opname van voldoende vitamines en mineralen. Met name voor het vergroten van je spiermassa zijn voldoende eiwitten na je training belangrijk: eiwitshakes, kwark, yoghurt, vlees, vis, groenten; allemaal goede bronnen van eiwitten.  

Maar… het gaat niet alleen om ‘wat’ je eet. Ook ‘wanneer’ je eet. Wie zonder te eten vooraf, intensief gaat sporten, heeft minder energie en houdt het daardoor minder lang vol. Hetzelfde geldt natuurlijk ook wanneer je vlák voor het trainen te veel eet. Wij adviseren daarom een koolhydraatrijke maaltijd 1.5 uur vóór het sporten. En na het sporten zorg je weer voor de juiste voedingsstoffen voor een goed herstel. Tot twee uur na het sporten, bij voorkeur, want tot twee uur na het sporten vult je lichaam de energievoorraad het beste aan.  

De juiste voeding en juiste eetmomenten helpen je dus om je sportprestaties te verbeteren en gezonder en fitter te worden. Dat je dit al kunt behalen met een paar kleine aanpassingen aan je voedingsschema, bewijzen wij graag voor je. Geen onnodig lange diëten, maar persoonlijk advies over de juiste (product)keuzes en gezonde (en snelle) recepten. Wil je meer weten? Vraag Healthcare Food and Coaching – Diëtistenpraktijk Tahnee Lifestyle dan eens om advies of neem deel aan onze 12-weken-challenge. 

Waarom mobiliteit zo belangrijk is

Weet jíj waarom het zo belangrijk is om aan je mobiliteit te werken? De belangrijkste reden: blessures voorkomen. Mobiliteit is op de lange termijn een van de belangrijkste elementen om je sportprestaties te verbeteren.

Laten we de squats als voorbeeld nemen. Mocht je bij Back Squats vaak last hebben van je knieën, dan hoeft het probleem niet in je knieën te zitten. Vaak komt het voor dat er ergens anders iets ‘fout’ gaat, waardoor je gaat compenseren in je bewegingspatroon. Doordat je bijvoorbeeld door een beperkte heupmobiliteit moeite hebt om diep genoeg te squaten, kan je bovenlichaam naar voren vallen, of kunnen je hakken van de grond komen. Hierdoor komt er extra spanning op je knieën te staan en dit kan de pijn veroorzaken.

Of neem de Front Squats. Heb jij bij Front Squats ook pijn aan je polsen? Lukt het je niet om de halter met volledige grip vast te houden? Of vallen je ellebogen naar beneden in de diepste positie? Grote kans dat dit dan komt door een beperkte mobiliteit in je enkels of een beperkte mobiliteit in je bovenrug (thoraric). Doordat je moeite hebt om je borst en ellebogen rechtop te houden, draag je het gewicht van de halter op je polsen. Het gevolg hiervan is dat je een flinke pijn kunt overhouden aan je polsen. Wrist wraps doen de pijn verlichten, maar lossen het probleem niet op.

Wij adviseren daarom de GOWOD app. In GOWOD kun je elke maand je mobiliteit testen. Op basis van je scores worden daarna doeltreffende mobiliteitsoefeningen voorgesteld die je helpen je overall mobility te verbeteren. Je kunt kiezen voor een Daily programma of een Pre- en Post-WOD programma gebaseerd op je workout.

In de box hebben we meerdere Foam rollers en Lacrosse ballen liggen die je kunnen helpen bij de mobiliteitsoefeningen. Uiteraard zijn ze ook te koop, vraag een van onze trainers hiervoor even om advies. 

Geef jezelf gerust op voor een gratis proefles.